Träning för gravida!

Gravidträning

Hej! ♥

Jag får förfrågan nästan dagligen om hur man kan träna när man är gravid eller hur man kan sätta igång och träna efter en graviditet. 

 I videon ser ni några bra övningar som aktiverar underkroppen, bålen och överkropp. Du kommer också i detta inlägg kunna läsa om träning under graviditeten.

 

PS. Dessa övningar kan såklart alla köra!  
Det finns inga specifika gravidövningar! Det finns bara övningar som är bättre att fokusera på under graviditeten än andra. 

 

Hur ska man träna när man är gravid?

Frågorna som jag får väldigt ofta till mig är bla.

  • Vad är bra att träna under graviditeten?
  • Vad är dåligt att träna under graviditeten?
  • Vad är farligt att träna under graviditeten? 
  • Hur ska man träna under graviditeten?

 

Alla graviditeter är så olika! 


När det kommer till träning så är det viktigt och känna efter vad som funkar för just DIG och din kropp. Har du foglossning? Spyr du och mår illa konstant? Trött och energilös? Symptomen kan/är mååånga!

Jag rekommenderar att undvika att träna dom raka magmusklerna (situs osv). Under första trimesten är det okej att fortfarande träna detta då magmusklerna inte har delat sig än. När magen börjar bli stor rekommendera jag att inte hoppa och springa mycket. 

🔺Vad är farligt?…. Om man tänker farligt som kan skada barnet…? Ingenting! Eller såklart slag (boxning) osv. Ska man undvika men annars vanliga styrkeövningar och träning så tar inte barnet stryk av det. Barnet ligger tryggt i magen. .

⭐️ Fokusera på att träna hela kroppens baksida och inre magmuskulatur, för ju större magen blir desto mer vikt hamnar framför dig och då avaktiveras baksidan om man inte aktivt tränar den! 

Kroppens baksidan = Hamstring, rumpa, ländrygg,bröstrygg, skuldror.

 

Jag älskar att träna med en pilatesboll under graviditeten, det är väldigt bra träning då bålen aktiveras lite extra för man måste hålla balansen. 

💙 I videon ser ni några bra övningar som man kan göra med en pilatesboll och som tränar underkroppen, bålen och överkropp. 

Vill ni läsa mer om gravidträning och foglossning så klicka på länken så kan ni läsa mer om dom sakerna!

Hur tränar man den inre magmuskulaturen?

I videon nedan kan ni se en förklaring på hur man kan tänka för att hitta bäckenbotten och den inre magmuskulaturen! 

Varför ska man träna under graviditeten?

 Mindre risk att få högt blodtryck

Mindre risk att drabbas av graviditetsrelaterade smärtor i bla. ryggen

Mindre risk att drabbas av graviditetsdiabetes

Mindre risk för urinläckage under- och efter graviditeten

En mer kontrollerad viktuppgång

Ökad chans till en komplikationsfri förlossning

Minskad risk för underlivsskador i samband med förlossning

Lättare att gå ned i vikt efter förlossning

Kram, Jannice. ♥

Följ mig på sociala medier!

Dela på facebook.
Share on facebook
Facebook